ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    שינוי בעניין פוטנציאל השתכרות

    איזה שינוי חל בגישת בתי המשפט למשפחה בעניין פוטנציאל השתכרות

    הכיצד מזונות ילדים נקבעים , ע”פ השתכרות בפועל או ע”פ פוטנציאל ההשתכרות?

    בתי המשפט קבעו לא אחת כי , הקובע בעת פסיקת המזונות הוא פוטנציאל ההשתכרות ולא ההשתכרות בפועל , ועל פי החוק אין כל בטענת החייב שאינו עובד , או לרווח זעום , במידה ויכול החייב במזונות ילדיו לעבוד ולהרוויח.

    פס”ד תמ”ש 16207-01-16 ,  עמ”ש 1180-05-14 קבעו נחרצות כי עת קביעת פס”ד למזונות נלקח בחשבון פוטנציאל השתכרות ולא מה שמרוויח החייב בפועל , מלבד זאת נלקח אף בחשבון זמני השהות , רכוש והכנסות הצדדים , והרי שאלו פרמטרים החשובים לשם קביעת המזונות.

    נוסף הוא , כי הלכת בע”מ 919/15 קבעה כי מלבד שקיומו של רכוש הינו כמשפיע על היכולת לזון את הילדים ובסופו אף הקובע את גובה מזונות הילדים , ומשכך כאשר שני ההורים משתכרים הכנסה דומה , ורכושם שווה , ואף חלוקת שהות הילדים שווה (גיל 6 ומעלה) שווה , סביר שלא יפסקו מזונות , הרי שיתירה מכך גם אם וכאשר לאחר מהצדדים קיים כל סוג הכנסה ממקרקעין , או זכויות כספיות וכלכליות אפילו שאינן נזילות , מצב זה יכול וישנה את האיזון בכל הנוגע לדמי המזונות.

    מהו “פוטנציאל השתכרות” והכיצד ניתן להוכיחו?

    לדוגמא , בפס”ד ע”א 239/85 אמר ביהמ”ש להורה כי הכנסתו אינה מספקת וכי עליו למצאו עבודה נוספת , ואף לחילופין קבע כי יכול וההורה אינו ממצה כלל את יכולתו הכלכלית ומשכך הוציא הוא את פס”ד המייבו בהתאם לאדם שממצה את יכולותיו.

    בפס”ד ע”א 378/80 יצהר נ’ יצהר, ע”א 364/62 דגני נ’ דגני . בר”ע (ת”א) 95/97 כדורי נ’ כדורי ,  תמ”ש 24051/03  נקבעה ההלכה , כי על האב להתאמץ עד קצה גבול יכולתו , ואף להשכיר עצמו כפועל פשוט, כדי שיוכל לזון את ילדיו הקטינים.

    הוכחת פוטנציאל השתכרות נעשית בשלב על בסיס ראיות בלבד , כגון משכורת או ההכנסה ערב פתיחת ההליך המשפטי על ידי הצגת תלושי משכורת , דוחות מס , אישורים מביטוח לאומי וכדומה. או אפילו במקרה בו קיים פער משמעותי בלתי מוסבר בין ההכנסות לבין ההוצאות דבר שיכול להסיק מכך ביהמ”ש מסקנות מתבקשות על העלמת הכנסות.

    תמ”ש 632-03-09 קבע בית המשפט את משכורתו המשוערת של הגבר לפי פעולותיו במסגרת האשראי שנתנו על ידי הבנקים , לאחר שלא ניתן הסבר המניח את הדעת בין ההוצאות באשראי לבין הטענות למשכורת נמוכה מאוד.

    לסיכום הדברים:

    פוטנציאל ההכנסות והרכוש נעמדים במרכז עת קביעת המזונות , ללא יוצא מכך כי נלקח בחשבון חלוקת שהות הילדים עם ההורים בהתאם להלכת בע”מ 919/15 ששופכת יותר צדק עם הצדדים.

    כאשר קיים פוטנציאל להשתכר בשכר נאה או אפילו בשכר שיוכל האב לכלכל את הקטינים , אזי לא בנקל יורה בית הדין או בית המשפט להפחיתם או לבטלם כלא היו.

    אין ללמוד בין כל מקרה למקרה בכל הקשור לעניין פוטנציאל ההשתכרות , וכי אם הינכם מתלבטים היכן אתם עומדים בהגדרה הפוטנציאלית בכל הקשור למזונות הילדים , מומלץ תמיד להתייעץ עם עורך דין מומחה לענייני משפחה שיבחן הוא את כל הפרמטרים בתמונה רחבה יותר תוך בדיקה יסודית.

    החשיבות בהסתכלות רחבה יותר ע”י עורך דין מקצוען ומומחה לענייני משפחה יוכל לאבחן בצורה מקצועית מה סיכוי התביעה ומה הם סיכויי הגנה.

    לכל שאלה , התייעצות , הערה או הארה , הנכם מוזמנים לפנות ולכתוב לי כאן את שאלתכם , ואדאג לחזור ולהשיב בהקדם האפשרי .

    צבי אמיתי , עורך דין לענייני משפחה

    ליצירת קשר

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן