ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    מזונות זמניים, והפרוצדורה להגשתם

    עת הגשת כתב תביעה למזונות זמניים , על עו”ד להבהיר לביהמ”ש את דחיפותה של בקשה זו  עוד בטרם התקיים הדיון , היות שיכול והקבע דיון זה רק לאחר כמה חודשים, כאשר בינתיים הן האישה והן הילדים אמורים להתכלכל , וכי חובת הבעל לזון את ילדיו ואשתו אינם יכולים להמתין לדיון .

    קיצור הליכים למתן סעד דחוף למזונות זמניים עוד קודם בירור התביעה , הכיצד?

    בפ”ד ע”א 542/68 , ע”א 637/68 , רע”א 2923/92 פורת נ’ פורת , ע”א 342/83  גלוזמן נ’ גלוזמן , ע”א 37/68 גינז נ’ גינז ועוד פסקי דין אחרים קבע ביהמ”ש כי , מזונות זמניים הן לאישה והן לילדים הינם סעד זמני כדי לשמר את המצב הקיים , סעד שביהמ”ש הזדקק ליתן לאלו הזקוקים לו , והינו כמן עזרה ראשונה דחופה , על אף שטרם הובררה התביעה וההגנה , או נחקרו הצדדים והעדים .

    עת מונח לפתחו של ביהמ”ש תביעה לפסיקת מזונות ילדים ו/או אישה זמניים , אין ביהמ”ש נכנס בשלב מקדמי זה לעובי הקורה כאשר אין בפניו את הכלים הדרושים לשם בירור העובדות .

    סע’ 266 (א) לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ”ד 1984 קובע:

    (א) בית המשפט רשאי לפסוק מזונות זמניים על יסוד הבקשה והתשובה בלבד, או, אם ראה צורך בכך, לאחר חקירת המצהירים על תצהיריהם.

    בפס”ד בר”ע 2923/92 נקבע כי די לביהמ”ש רק בראיות לכאורה כדי לקבוע מזונות זמניים , ולבחון מה הייתה רמת חיי המשפחה כדי לקבוע את גובה המזונות הזמניים , על אף שיכול ותשתנה התמונה לחלוטין בדיון עצמו .

    בפס”ד בע”מ 2433/04 , וכן בע”מ 5750/03  נפסק כי ביהמ”ש רשאי ומוסמך לקבוע כי צרכי הילדים ואת רמת החיים בהם היו חיים ע”י בדיקת הכנסותיהם של ההורים ערב הגשת התביעה .

    בפס”ד ע”א 542/68 האמור לעיל נקבע אף , כי על ביהמ”ש לאזן בין צרכי הילדים לשם קבלת הסעד לבין התחשבות יתירה בפגיעתו של הנתבע לאור העובדה כי סעד זה ניתן טרם בירור התביעה ובירור הראיות וכי קיים חשש כי ינתן פס”ד למזונות זמניים שאינו תאם את רמת החיים של הילדים בפועל .

    בפס”ד ע”א 92/85 נקבע יתירה מכך , כי אף אם לא הוצגו כלל ראיות בעת הגשת התביעה למזונות זמניים הרי שיש בסמכות ביהמ”ש כפי שיראה לנכון להעריך לבדו את מזונות הקטינים ועל פי כך לקבוע את שיעור המזונות .

    בבקשה לקביעת מזונות זמניים קבע המחוקק: (סעד זמני דחוף)

    סע’ 266 (ב) לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ”ד 1984 קובע:

    (ב) ראה בית המשפט צורך לקיים דיון בבקשה כאמור בתקנת משנה (א), יקבע מועד לדיון שיהיה לא יאוחר מ-30 ימים מיום קבלת תשובת המשיב לבקשה.

    סע’ 266 (ג) לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ”ד 1984 קובע:

    (ג) המשיב יגיש את תשובתו לבקשה בצירוף הרצאת פרטים (להלן – התשובה) בתוך עשרה ימים מיום שהבקשה הומצאה לו אלא אם כן הגיש עד למועד האמור בקשה ליישוב סכסוך לעניין המזונות הזמניים; בתשובה יפרט המשיב את טיעוניו ויצרף תצהיר שבו יאמת את העובדות שביסוד הבקשה וכן אסמכתאות.

    לעומת זאת , בבקשה רגילה קבע המחוקק כדלקמן : (סעד שאינו דחוף)

    סע’ 241 (ג) (ג 1) לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ”ד 1984 קובע:

    (ג) המשיב רשאי להשיב לבקשה תוך עשרים ימים מיום שהומצאה לו או בתוך מועד אחר שקבע בית המשפט או הרשם (להלן – התשובה); בתשובתו יפרט את טיעוניו כולל אסמכתאות, ויצרף לה תצהיר לשם אימות העובדות המשמשות יסוד לתשובה; תצהיר שלא צורף לתשובה בעת הגשתה, לא יצורף לה אלא ברשות בית המשפט.

    (ג1) המבקש רשאי להגיב על תשובת המשיב בתוך עשרה ימים או בתוך מועד אחר שעליו הורה בית המשפט או הרשם (להלן – התגובה לתשובה) ויחולו על התגובה לתשובה, בשינויים המחויבים, הוראות תקנת משנה (ג).

    נמצאנו למדים כי , בתקנה 266 (ב) , ראה המחוקק את הצורך לקבוע מועד דיון באופן מהיר ומיידי , מתוך העובדה כי ידע הוא את הצריכות הגבוהה למזונות זמניים של הילדים והאישה .

    ומשכך אף קבע בסע’ 266 (ג) כי לשם קביעת מזונות זמניים שהינו סעד דחוף יש לקצר את ההליכים באופן משמעותי (זכות תגובה למשיב תוך 10 יום בלבד , וללא זכות תגובה מצד המבקש למשיב) , כאשר בבקשה רגילה (סע’ 241) הפרוצדורה שונה , זכות תגובת המשיב תוך 20 יום , וזכות תגובה נוספת למבקש תוך 10 ימים נוספים .

    לסיכום הדברים

    בסיכום הדברים , הרי שהן מלשון החוק והן מהפסיקה הרחבה למזונות זמניים הרי שראה המחוקק את החשיבות ואת הבהילות בקביעת מזונות זמניים , אף קודם התקיים הדיון .

    אי הצמדת ראיות הן לתביעה למזונות זמניים והן להגנה יכולים להוות כרועץ לתובע/ת ואף להגנה , יכול ובית המשפט ידחה את התביעה או מאידך גיסא יקבל הוא את כתב ההגנה וידחה את התביעה במידה ולא צורפו ראיות לכתב התביעה .

    אם הנכם מתלבטים הן לעניין מזונות והן לעניין הפרוצדורה , מומלץ תמיד להתייעץ עם עורך דין מומחה לענייני משפחה ושיבדוק את כל הפרמטרים בתמונה רחבה יותר תוך בדיקה יסודית .

    החשיבות בהסתכלות רחבה יותר ע”י עורך דין מקצוען ומומחה לענייני משפחה יוכל לאבחן בצורה מקצועית מה סיכוי התביעה לזכות במזונות אלו , או שבכלל תדחה התביעה .

    לכל שאלה , התייעצות , הערה או הארה , הנכם מוזמנים לפנות ולכתוב לי כאן את שאלתכם , ואדאג לחזור ולהשיב בהקדם האפשרי .

    צבי אמיתי , עורך דין לענייני משפחה

    ליצירת קשר

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן