ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    מזונות זמניים בהתאם לבדיקת אבהות (רקמות), מה קודם?

    בדיקת אבהות ומזונות , הכיצד?

    במקרה בו יטען האב כי אין מדובר בילדיו , לבדיקת האבהות יכולה ותהיה השלכות מכריעות לכת הן לגבי מזונות הילדים , הן לגבי הירושה , הן לגבי עזבונו או עזבון קרוביו פעמים שיכולים להתנגש עם ההלכה והמשפט העברי .

    במידה והוגש הן לבית הדין הרבני או לביהמ”ש במסגרת הליכי הגירושין תביעה לסיווג רקמות (בדיקת אבהות) , ולאחר שהגיב הצד השני לבקשה ואף יגיב לכך ב”כ היועמ”ש , יוכל ויפנה ביהמ”ש במתן צו את הצדדים לבית החולים מטעמו (ורק מטעמו) כדי לבצע את הבדיקה הנדרשת . כל בדיקה פרטית שתעשה ע”י אחד מהצדדים לא תהיה קבילה משפטית .

    היועמ”ש , יכול והתנגד לבקשה מחשש לפגיעה בקטין , מאחר ואם יקבע לגביו כי אכן אין מדובר באביו של הילד (התובע) , יכול והקבע לגביו כי ילד זה הינו ממזר ע”פ ההלכה היהודית , שאינו יכול לבא בקהל ישראל למשך עשרה דורות ולא יוכל להינשא בישראל אלא רק בנישואין אזרחיים בחו”ל ובכך יש פגיעה משמעותית בקטין ובטובתו .

    בפס”ד תמ”ש 35350-11-11 לאחר תגובת היועמ”ש בתיק זה , קבע כב’ הש’ נמרוד פלקס , כי מכיוון שנולדו הילדים עת שעה היו הזוג נשוי וע”פ הדין ההלכתי “רוב בעילות אחר הבעל” , ובמידה ותעשה בדיקת הרקמות (בדיקת אבהות) יכולה ותעלה בעיית הממזרות שתפגע בטובת הקטין , נטה כב’ השופט לפסוק כי מדובר בקטינים שנולדו מהאב עת היה נשוי לאשתו ומשכך יש עליו חובת תשלום מזונות הילדים .

    בפס”ד עמ”ש 24955-03-11  קבע כב’ הש’ שנלר כי לביהמ”ש שיקול דעת משלו , ואין כל חובה מצד ביהמ”ש לנהוג ע”פ ההלכה , ומדובר בעניין זה בראיה אזרחית גרידא כדי לקבוע אבהות ואילו בבדיקת רקמות יש וודאות הקרובה ל 100 אחוז .

    מה הדין במידה ויסרב אחד מהצדדים לבדיקה?

    במידה ומי מהצדדים יסרב לבדיקה לאחר מתן הצו ע”י ביהד”ר או ביהמ”ש , כאשר מדובר באב שמסרב יוכר הוא כאביו של הילד לגבי תשלומי המזונות , במידה שהאם תסרב תדחה תביעתה למזונות הילד ויתכן שהיה לשם כך השלכות גם הן לעניין כתובתה ולעניין מזונות האישה .

    מה קודם , בדיקת אבהות או מזונות הילדים?

    בפס”ד עמ”ש 45491-01-16  , רמ”ש 12274-02-17 קבע ביהמ”ש המחוזי , בפסיקה מעניינת ובהלכה מנחה , כי על אף כאשר קיימת שאלת אבהות על הפרק שמטבע הדברים אין מקום לפסוק מזונות ואפילו לא זמניים בשלב זה , אך מכיוון שהאב בעת מהלך הגירושין הגיש תביעה למשמורת וכי כל זמן שחיו הצדדים יחדיו דאג הוא לכל צרכי הילדה מזמן לידתה עליו להמשיך לדאוג לילדה עד שלא יוכח אחרת בבדיקת האבהות .

    פס”ד זה מלמד כי על אף שברמה העקרונית הכלל הוא כי יש לדון ראשית בשאלת האבהות במידה והאבהות מוכחשת מצד האב , ורק לאחר מכן יש לדון במזונות הילדים , אך ישנן מקרים שהינם חריגים לכלל , ויכול ויפסוק ביהמ”ש מזונות כאשר טובת הקטין לנגד עיניו .

    בפס”ד רמ”ש 51744-03-17  נקבע , כי אם השתכנע ביהמ”ש כי קיימת מצוקה כלכלית לקטינים , יכול ביהמ”ש לפסוק מזונות זמניים עוד קודם מונחת בפניו הממצאים בדבר בדיקת הרקמות והאבהות .

    בפס”ד תמ”ש 35350-11-11 נקבע , כאשר הוגשה תביעה למזונות , רשאי ביהמ”ש לדון במסגרת זו גם את שאלת האבהות מכח “גררא” , דהיינו , שאלת האבהות נגררת היא עקב התביעה למזונות , ומשכך אין כל צורך בבקשה או תביעה מיוחדת לעניין האבהות באופן נפרד .

    אב שאינו רשום כ”אב”

    בפס”ד רבים קבעו ביהמ”ש כי אין כל מניעה להטיל חיוב במזונות על מי שאינו רשום כאב אלא אם רק קיימת הכחשה לאבהות על הקטינים שאז במקרים מסויימים יכול ויעכב ביהמ”ש את התיעה למזונות עד אשר תתברר הטענה בדבר האבהות .

    מה הדין אם לא ניתן לקיים בדיקת רקמות?

    ביהמ”ש די לו אף מבחינה ראייתית אזרחית גרידא לקבוע בעניין האבהות לצרכי המזונות , במידה ומכל סיבה שלא תהיה כי לא ניתן לעשות בדיקת רקמות , והן בגלל הדין ההלכתי הקובע כי “רוב בעילות אחר הבעל” יוכל לקבוע אבהות על פי הראיות האזרחיות והעובדות אשר היו קודם פרוץ הסכסוך .

    לסיכום הדברים

    מזונות זמניים בעת הכחשה מצד הנתבע (האב) לאבהות לאו בהכרח תעצור את ההתדיינות במזונות הקטינים , מאחר ורואה ביהמ”ש את עניין המזונות כדבר מוגן לטובת הקטינים שחייבים הם לאכול ולדאגה מצד מי שהיה להם כהורה ערב פרוץ הסכסוך .

    לא לרוב ירבה ביהמ”ש לשלוח לבדיקת אבהות , רק כדי לא לפגוע בעתיד בטובת הילד .

    אם הנכם מתלבטים האם וכיצד עליכם לפעול במקרה שכזה , אין ללמוד באופן תיאורטי ממקרים אחרים , וכי מומלץ תמיד להתייעץ עם עורך דין מומחה לענייני משפחה ושיבדוק את כל הפרמטרים בתמונה רחבה יותר תוך ראיה מרחבית בטובת הילדים בראשונה וטובת ההורים  .

    החשיבות בהסתכלות רחבה יותר ע”י עורך דין מקצוען ומומחה לענייני משפחה יוכל לאבחן בצורה מקצועית מה סיכוי התביעה למזונות במקרה זה ומה סיכויי ההגנה במצב להכחשה לאבהות .

    לכל שאלה , התייעצות , הערה או הארה , הנכם מוזמנים לפנות ולכתוב לי כאן את שאלתכם , ואדאג לחזור ולהשיב בהקדם האפשרי .

    צבי אמיתי , עורך דין לענייני משפחה

    ליצירת קשר

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן