ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    ילדים סרבני קשר לגבי מזונות

    האם אב שאינו רואה את ילדיו עקב סרבנות והתנגדות הילדים מהווה שינוי נסיבות

    מה דינם של מזונות בילדים סרבני קשר?

    בתביעה שהגיש האב לביטול מזונות הילדים טען האב , כי בשל מרדנות וסרבנות הילדים לראותו ולא להיות עימו בקשר , ואף בשל העובדה כי נמצאים הם בפנימייה יש לבטל את המזונות , ואף להכריז על בניו “כילדים מורדים” . מאידך , תבעה האם להגדלת מזונות הילדים מאחר והילדים אינם פוגשים את האב ואין לו כל חלק בגידולם וכל הנתק הינו באשמתו לבד , כ”כ על אף שהבנים בפנימייה ההוצאות עליהם גבוהות , ואף על שני הבנות שמתגוררות עימה , וכי כל תביעתו לביטול המזונות מלמדת על אופיו של האב .

    פסקי הדין עליהם הסתמך בהימ”ש בעת מתן פס”ד האמור , כדלקמן:

    בפס”ד ע”א 363/81 פייגה נ’ פייגה בו נקבע ההלכה שפסק דין למזונות אינו מהווה מעשה בית דין , ובכל מקרה של שינוי נסיבות מהותי ומשמעותי ניתן לעיין בפסק הדין שוב .

    בפס”ד ע”א 177/81 גלעדי נ’ גלעדי , וע”א 552/83 מבורך נ’ מבורך , בו נקבע ההלכה הקובעת כי , רק שינוי משמעותי ומהותי בנסיבות יצדיקו את השינוי בשיעור המזונות .

    בפס”ד ע”א 381/86 אבין נ’ אבין , וע”א 88/94 קטן נ’ קטן בו נקבע כי , נטל ההוכחה המוגבר לשינוי נסיבות מהותיות , מוטל על מי שמבקש לשנות את מה שנקבע בהסכם המזונות או בפס”ד .

    בפס”ד רמ”ש 49781/10/15 , ותמ”ש 5160/01/16 נקבע כי , שינוי בחלוקת זמני השהות אינה פסולה ואף ראויה , לעניין תביעה לשינוי הנסיבות .

    בפס”ד ע”א 425/68 משכיל לאיתן נ’ משכיל לאיתן נקבע הלכה כי עקרונית ניתן להפחית ואף לשלול מזונותיו של ילד סרבן (במקרים המתאימים) .

    בפס”ד ע”א 199/77 חריר נ’ חריר , וע”א 1741/93 אזולאי נ’ אזולאי נקבע כי שלילה או הפחתת המזונות, אינו הקו הראשון בהתמודדות עם ילדים סרבנים , וכי שלילת המזונות היא צעד קיצוני וחריף אשר יש להימנע ממנו אלא אם כן קיימות נסיבות יוצאות דופן .

    בפס”ד ע”א 1880/94 קטן נ’ קטן נקבע כי יש לנהוג בזהירות קודם להסקת מסקנה שדחיית הקשר על ידי הבן מצדיקה את הפחתת מזונותיו , וכי קיצוץ המזונות כסנקציה הינה חמורה וכאמצעי קיצוני שאין לאחוז בו אלא רק במקרים של מרדנות בעלת ביטויים בולטים גסים ועולבים בתובע לביטול המזונות .

    בפס”ד תמ”ש 35790/05 , ותמ”ש 23276-07-10 נקבע כי במידה ולאב תרומה ניכרת בהתנהגותו לתוצאה של הרחקת הילדים ממנו , אין מקום להיעתר לתביעתו לשלול את מזונות הילדים עקב כך .

    בפס”ד תמ”ש 7309-00 נקבע כי אם וכאשר האב לא עשה מאמץ סביר ליצור קשר עם ילדיו, אין מקום להיענות לתביעתו ולשלול מהילדים את מזונותיהם .

    בפס”ד בר”ע 70/96 ברזילי נ’ ברזילי , ותמ”ש 5880/98 נקבע כי יש להפחית מזונותיהם של ילדים השוהים בפנימייה , במחצית מסכום המזונות .

    בפס”ד תמ”ש 29910-10-13 , ותמ”ש 5160-01-16  נקבע , כי במידה ואין האב מקיים זמני שהות עם ילדיו , הרי שמדובר בשינוי נסיבות מהותי ומשמעותי שמצדיק עיון מחדש בגובה המזונות על דרך הגדלת חיוב המזונות המוטלים על האב .

    פס”ד ע”א 130/85 כהן נ’ כהן נקבע ההלכה כי תביעת מזונות כמו כל תביעה כספית אחרת יש להוכיח היטב ולבסס את התביעה בראיות .

    פסיקתו של ביהמ”ש במקרה דנן שהילדים סירבו לקשר עם אביהם

    לאור כל פסקי הדין דלעיל , פסק ביהמ”ש לדחות את תביעת האב מחד גיסא ומאידך גיסא לקבל את תביעת האם להגדלת מזונות הילדים , וזאת תוך התחשבות בטענת האב , שהבנים בפנימייה כאשר מעמיד ביהמ”ש את מזונותיהם של שני הבנים שבפנימייה על מחצית הסכום בהתאם להלכה שנקבעה בביהמ”ש העליון . בנימוקיו , קבע ביהמ”ש , כי לא הוכח כי הילדים הם אלו שסרבני הקשר , ובנוסף האב לא יצא מגדרו כלל כדי לחדש את הקשר עם ילדיו , ויתירה מכך האב גם לא עתר לחידוש הקשר בינו לבין הילדים אלא רק הגיש תביעה לביטול המזונות דבר המלמד את כל רצונו של האב .

    הוסיף ביהמ”ש בפס”ד כי על אף שמדובר במקרה דנן שהילדים הינם מעל גיל 15 וכי חובת המזונות הינם מדין צדקה בלבד , אך עצם העובדה כי אין כל קשר בין האב לילדים , וכי כל נטל גידול הילדים נופל על כתפי האם לבדה , משכך יש לחייב את האב לשאת לבדו בכל הצרכים ההכרחיים של הילדים .

    לסיכום הדברים

    בתביעת מזונות כנגד סרבן לקשר , ראה ביהמ”ש לראות מה הגורם לסירובו של הילד לקשר אם בכלל , ואף לבחון באיזה סוג של סירוב עסקינן . לא בנקל יבטל ביהמ”ש מזונותיו של קטין אף במסרב לקשר ובכך להשאירו רעב לפת לחמו .

    גם אם נראה לכם כי אינכם עומדים במקרה קשה של סרבנות קשר , אין ללמוד באופן ישיר ממקרה אחד למקרה אחר , ומשכך מומלץ תמיד להתייעץ עם עורך דין מומחה לענייני משפחה שיבחן הוא את כל הפרמטרים בתמונה רחבה יותר תוך בדיקות יסודיות .

    החשיבות בהסתכלות רחבה יותר ע”י עורך דין מקצוען ומומחה לענייני משפחה יוכל לאבחן בצורה מקצועית מה סיכוי ההצלחה בתביעה לביטול המזונות מחד גיסא , ומאידך גיסא מה סיכויי ההצלחה בהגנה לתביעה שכזו .

    לכל שאלה , התייעצות , הערה או הארה , הנכם מוזמנים לפנות ולכתוב לי כאן את שאלתכם , ואדאג לחזור ולהשיב בהקדם האפשרי .

    צבי אמיתי , עורך דין לענייני משפחה וגירושין

    ליצירת קשר

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן