ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    הפחתת מזונות ושינוי נסיבות

    מתי יהיה ניתן להגיש בקשה להפחתה בדמי המזונות?

    מחד גיסא , הלכה פסוקה היא שמזונות ומשמורת הינם נושאים שאינם נעולים וחתומים , ובכל מקרה של שינוי נסיבות משמעותי ומהותי ניתן לדון שוב בגובה המזונות ובכל הקשור למשמורת הילדים.

    ומאידך גיסא , בפס”ד ע”א 177/81 גלעדי נ’ גלעדי , וע”א 552/83 מבורך נ’ מבורך נקבעה ההלכה הפסוקה שנקבעה כי רק שינוי נסיבות מהותי ומשמעותי יצדיקו את השינוי בשיעור המזונות.

    בפס”ד ע”א 363/81  פייגה נגד פייגה נקבע , כי על שינוי הנסיבות המהותי להיות שינוי שנוצר מאז פסק הדין ועד למצב העכשווי , ושמחמתו הורע מצב התובע או הוטב מצב הנתבע .

    תנאים המצטברים להגשת בקשה לשינוי בגובה המזונות

    בפס”ד ע”א 442/83  נקבע הלכה פסוקה הקובעת כי שינויו של פס”ד במזונות ילדים כפוף לשני תנאים מצטברים:

    1. כי עקב שינוי הנסיבות המהותי לא יהיה זה צודק להשאיר את פסק הדין הקודם על כנו.
    1. כי עקב שינוי הנסיבות המהותי אכיפתו של פסק הדין הראשון הפכה לבלתי צודקת לחלוטין.

    פס”ד בג”צ 6103/93 סימה לוי נ’ בית הדין הרבני הגדול בירושלים נקבע כי שינוי נסיבות לא יביא לשינוי בחיוב המזונות אלא אם כן השארת החיוב כמות שהוא יגרום לתוצאה לא צודקת.

    בפס”ד ע”א 442/83  קם נגד נקבע , כי רק שינוי מהותי בנסיבות שאירע לאחר מתן פסק הדין , שינוי ההופך את המשך קיומו של פסק הדין לבלתי צודק להשאירו על כנו, ניתן לפתוח את העניין מחדש.

    מדרך הפסיקה נלמד , כי די בכך בשינוי מאחד מהמקרים להלן (הרשימה אינה סגורה) כדי שיוכל בית המשפט לפתוח ולדון שוב בעניין המזונות או משמורת הילדים . כגון :

    1. נישואין או זוגיות חדשה עם בן או בת זוג חדשים.
    2. נולד ילד נוסף או שינוי שנעשה שינוי בתבנית או גודל המשפחה.
    3. אחד מהצדדים נשא לאדם אמיד המשנה את אופי ורמת החיים.
    4. גידול או ירידה בהשתכרות של אחד מבני הזוג לשעבר.
    5. אבטלה או חל”ת שגרמה לירידה בהשתכרות של מי מבני הזוג לשעבר.
    6. קיבל אחד מבני הזוג לשעבר ירושה או זכיה משמעותית.
    7. כאשר אחד מבני הזוג נפגע בכושר ההשתכרות עקב תאונה או מחלה.
    8. חלה אחד מהצדדים ובכך נפגע כושרו לעניין משמורת.
    9. פטירה ל”ע של אחד מהילדים או מאחד ההורים.
    10. העברת הקטינים לאימוץ , פנימיות , וכדומה.
    11. העברת המשמורת מאחד ההורים למשנהו.

    האם יזדקק ביהמ”ש לבקשה להפחתת המזונות כאשר בין כך משולמים מזונות מינימליים ?  

     על אף האמור לעיל כי יכול וידון שוב ביהמ”ש במזונות בעת שינוי נסיבות מהותי , אך לרוב במקרה בו בין כך משלם האב מזונות נמוכים , או שעה שניתן פס”ד למזונות היה צפי לאותם שינויי נסיבות בגינם הוגשה התביעה להפחתת המזונות , או אפילו שעה שנחתם הסכם הגירושין היה צפי לשינויי הנסיבות , יטה ביהמ”ש שלא להתערב בגובה המזונות ולא יפחית הוא מגובהם כדי שלא לפגוע בקטינים הנזקקים למזונות.

    האם שינוי הנסיבות , הינו דווקא צר ודווקני?

    בפס”ד תמ”ש 2650/02 קבע כב’ השופט מירז כי פסק דין למזונות מטבעו צופה הוא פני עתיד , ורק שינוי מהותי מצדיק התערבות חוזרת של בית משפט ולא שינוי של מה בכך שלא היה ניתן לצפות.

    בפס”ד תמ”ש 57910/02 קבעה כב’ השופטת פרדו , כי הפרשנות הראויה שבית המשפט נוהג לנקוט בה היא שמזונות שנקבעים בהסכם ניתנים לשינוי בקרות אירוע בלתי צפוי שלא היה ניתן לצפותו בעת קיום המו”מ וניהולו ו/או ובעת גיבוש ההסכמות בין בני הזוג וכאשר נוצר מצב בלתי נסבל בשל נסיבות שלא ניתן היה לצפתן.

    בפס”ד במ”ש 1200/05 בביהמ”ש המחוזי , קבעה כב’ השופטת שטופמן כי את המושג ‘שינוי נסיבות מהותי” יש לפרש באופן צר ודווקני , לצורך האיזון הראוי בין המגמה לסופיות הדיון ובין התאמת סכומי המזונות לתנאי החיים המשתנים.

    ראו , ע”א 1880/94 קטן נ’ קטן , ע”א 442/83 קם נ’ קם , ע”א 473/78 אשתר נ’ אשתר , ע”א 511/78 דלהרוזה נ’ דלהרוזה , ע”א 469/77 יוסיפוב נ’ יוסיפוב , ע”א 381/86 אבין נ’ אבין ועוד , לעניין פרשנות צרה ודווקנית לסוגיית שינוי הנסיבות להפחתת מזונות.

    בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לדון בסוגיית הפחתת המזונות, במקרה של שינוי נסיבות מהותי בין אם ניתן פסק דין הקובע את המזונות ובין אם כרתו הצדדים הסכם גירושין , שבו נקבעו המזונות בהסכמה על דעת הצדדים , וככל ומדובר בנסיבות מהותיות ולא בשינויים קלי ערך או פעוטים , וכך אף קבע כב’ הנשיא שמגר וציין בפס”ד פייגה כי המדובר בתנאי מפורש ודווקני.

    בע”א 363/81 פייגה נ’ פייגה נקבע כדלקמן : פסק מזונות אינו יוצר מחסום סופי מפני חידוש התדיינות, וניתן לחזור ולפנות לבית המשפט בקשר לנושא המזונות, בכפוף להוכחת התנאי כי חל שינוי מהותי בנסיבות המצדיק את שינוי הקביעה המקורית. את המושג “שינוי נסיבות” בהקשר זה נהוג לפרש באורח דווקני, שאם לא כן עשוי להיות מופר האיזון בין המגמה להביא לסופיות הדיון לבין הצורך להתאים את גובה המזונות לצרכי החיים ולמצבי החיים המשתנים בין הצד הזכאי להם לבין הצד החייב בהם.

    בפס”ד תמ”ש 7464/02 , קבע כב’ השופט בן ציון גרינברגר , כי נעשה ניתוח יסודי ומקיף של ההלכה בנושא שינוי מזונות והמסגרת המשפטית לשינוי סכום המזונות , באומרו , כי בתביעה לשינוי בחיוב המזונות בגין שינוי נסיבות אין בית המשפט בודק מחדש מהו סכום המזונות שראוי לפסוק , תוך עיון מחדש בהכנסות האב וצורכי הקטינים , וכי תביעה להפחתה אינה “הזדמנות שנייה” לתובע להוציא מבית המשפט פסק דין אשר יותר לרוחו , והיא אינה חלופה להגשת ערעור על פסק הדין המקורי לאחר שזה נהפך לפס”ד חלוט , ואין פס”ד זה פתוח לשינויים או תיקונים אלא אם כן יוכיח התובע שינוי הנסיבות מהותי לאחר מועד מתן פסק הדין המקורי.

    ממשיך כב’ השופט בן ציון , ומצטט הוא בפס”ד זה את כב’ השופט שמגר בפס”ד 363/81 פייגה נגד פייגה , כי את מושג “שינוי נסיבות” בהקשר זה נהוג לפרש באורח דווקני , שאם לא כן עשוי להיות מופר האיזון בין המגמה להביא לסופיות הדיון לבין הצורך להתאים את גובה המזונות לצרכי החיים , ולמצבי החיים משתנים בין של צד הזכאי להם , ובין של צד החייב בהן.

    שינוי בלתי צפוי: בפסיקה נקבע כי שינוי נסיבות מהותי לצורך שינוי בחיוב המזונות, הינו שינוי אשר לא נצפה מראש ושלא הייתה כל אפשרות לצפותו מראש במועד פסק הדין (וראה פס”ד פייגה לעיל).

    בדיון בשינוי מזונות אין בית המשפט בוחן את נושא המזונות מחדש ואינו קובע מהם מזונות ראויים ונכונים , אלא כל שמוטל על ביהמ”ש זה לבחון האם ארע שינוי נסיבות המצדיק שינוי פסיקתו.

    בפס”ד תמ”ש 55030/99 קבעה כב’ השופטת רוטשילד , באומרה , בדונו בתביעה לשינוי מזונות בית המשפט אינו פועל בחלל הריק , שבו הכל פתוח לבדיקה ואינו בוחן את נושא המזונות מחדש . לפיכך אפילו יגיע בית המשפט למסקנה כי אם היה נדרש היום לקביעת מזונות הילדים בנסיבות דומות היה פוסק סכום מזונות שונה , הרי למרות זאת, לא יחול שינוי בדמי המזונות אשר נקבעו על ידי בית המשפט בהליך קודם או בהסכם בין הצדדים , אלא אם וככל שהוכח שינוי נסיבות מהותי כאמור.

    לסיכום הדברים

    לרוב בתי המשפט יטו לבקשה להפחתת מזונות רק אם ארע שינוי נסיבות מהותי , ודווקא בנסיבות דווקניות היורדות לשורשו של ענין , וכאשר עסקינן בתביעה שמוגשת בתום לב ובניקיון כפים , וכי אי שינוי של פסק הדין יביא לתוצאה בלתי צודקת , יטה ביהמ”ש אוזן לעתירתו של התובע .

    לא כל שינוי מינורי מהווה בסיס להפחתה כזו . גם אם נראה כי חל שינוי נסיבות מהותי , אין ללמוד באופן ישיר ממקרה אחד למקרה אחר , ותמיד מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה לענייני משפחה שיבחן הוא את כל הפרמטרים בתמונה רחבה יותר ולא להתמקד בפרמטר אחד  בלבד.

    החשיבות בהסתכלות רחבה יותר ע”י עורך דין מקצוען ומומחה לענייני משפחה יוכל לאבחן בצורה מקצועית האם אכן מדובר בשינוי נסיבות משמעותי ומהותי כי בגינו יש סיכוי שהתערב ביהמ”ש להפחתת המזונות או מאידך להגדלת המזונות.

    לכל שאלה , התייעצות , הערה או הארה , הנכם מוזמנים לפנות ולכתוב לי כאן את שאלתכם , ואדאג לחזור ולהשיב בהקדם האפשרי.

    צבי אמיתי , עורך דין לענייני משפחה וגירושין

    ליצירת קשר

    השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר




      קידום עורכי דין קידום עורכי דין
      דילוג לתוכן